divendres, 19 d’abril del 2013

Margarida Aritzeta presenta "El pou dels maquis" aquest divendres al Castell de la Selva del Camp


L'escriptora Margarida Aritzeta presenta aquest divendres, 19 d'abril, la seva darrera novel·la, "El pou dels maquis" a la Selva del Camp. L'acte se celebra a les 8 del vespre, al Castell, i comptarà amb la intervenció de Jordi Vinyals, regidor de Cultura, i una lectura de textos a càrrec de Neus Salvat. El llibre, editat per Cossetània, una història novel·lada sobre la presència dels maquis a l'Alt i al Baix Camp.

La Selva del Camp té un lloc important a "El pou dels maquis". D'una banda, perquè hi passen els membres de dos grups de guerrillers: la partida del Teixidó entre 1945 i 1946 i dos dels membres del grup de Carles Valls entre el desembre de 1946 i l'abril de 1947, quan són detinguts, perquè treballaven a les obres de la carretera de l'Albiol i vivien al mas Gibert (a la foto), de la Selva. De l'altra, perquè és un poble  on la resistència antifranquista és forta i on hi ha un nucli sòlid de militants i simpatitzants del PSUC.

Entre els detinguts de la "Caiguda dels 80" de l'abril de 1947 hi ha dos homes joves de la Selva del Camp. Són en Josep Muntas Ferran (nascut 2-10-1917) i l'Andreu Soronellas Domingo (nascut 27-10-1920).  Se'n saben coses per la documentació del Consell de Guerra. Però sobretot a partir d'un document autobiogràfic de Josep Muntas redactat el juny de 1949, després de passar la frontera cap a França per no complir la condemna de tres anys que li havia estat imposada.

En aquest document, dipositat a l'Arxiu del PC a Madrid, Muntas explica el seu historial, on consta que va fer la guerra amb 18 anys i que el juny de 1939 va ser condemnat a mort; la pena li va ser commutada per cadena perpètua, però finalment va sortir de la presó el 26 de març de 1946 i se'n va anar a viure al seu poble. Muntas surt en llibertat provisional després de deu mesos de presó, treballa a la Comercial Terrestre i Marítima però durant el Consell de Guerra i el sentencien a 3 anys més de presó, que no té intenció de complir. El que diu a continuació documenta amb molt de detall una època i uns fets ocorreguts a la Selva que són absolutament desconeguts.

"Era una nueva vida que empezaba, acostumbrado al ambiente carcelario me fue difícil comprender que en mi localidad no existiera organización ninguna para combatir el régimen fascista ni tampoco para ayudar a los que sufrían en las cárceles.

Fue trabajo difícil y delicado al mismo tiempo, pero antes de un mes pude conseguir ponerme en contacto con el Partido en la localidad de Reus, donde residía la dirección comarcal. Una vez recibidas las instrucciones y orientado del ambiente, no me fue difícil organizar el Partido en mi localidad, llegando a ser uno de los mejores Radios de la provincia. Y en vista de esto la Comarcal me empleó como enlace provincial dentro del secretariado de Agitación y Propaganda. Por ser el Radio también que estaba más cerca de la montaña, me pusieron en contacto directo con el grupo de guerrilleros que actuaba en este sector para suministros y orientación. Y fue por dar a conocer al fascismo que el 14 de abril de 1947 no era fecha olvidada para nosotros, como no lo fueron las precedentes, que este grupo de guerrilleros quiso, cumpliendo órdenes, conmemorar este día haciendo volar una torre eléctrica, construcción metálica que va de Camarasa a Barcelona, pero el destino quiso que dos de nuestros camaradas fuesen apresados por la Guardia Civil y llevados detenidos a mi localidad. Huelga decir los medios que el Brigada de dicho puesto empleó para saber lo que nuestros guerrilleros se abstenían de decir, pero por fin hubo quien dijo més de lo debido (hoy expulsado el Partido), me delató a mí como Secretario General y al Secretario de Organización. A causa de ésto fui detenido y conducido a la cárcel Pilatos de Tarragona, acusado de Bandidaje y Terrorismo, y no por eso mi espíritu revolucionario decayó, no, todo lo contrario. Esta vez me metieron en la sala de los comunes y como que la comida era pésima e insuficiente organicé un acto de protesta, saliendo victoriosos.

Unos meses después, a la cárcel Modelo de Barcelona. Fue allí donde conocí toda la verdad de nuestro procesos, en él estábamos comprometidos 72, entre ellos nuestros mejores dirigentes Regionales. [... ] En el año 1947, y en la cárcel, fuimos todos objeto de los más [...]los y pésimos tratos, llegando al extremo de incomunicarnos a 36 durante 40 días a pan y agua, y fue de este hecho que el camarrada Wilson salió loco".

 
Design by Wordpress Theme | Bloggerized by Free Blogger Templates | Macys Printable Coupons